FAQ

Har vi ikke brug for kulhydrater?

Det kommer an på hvem vi er. Vi er alle forskellige, så vi kan kun vurderer ud fra os selv. Hvis du er glad og tilpas med den kost du spiser i dag, så kan du jo bare fortsætte. Hvis du kæmper med lidt kedelige kilo, eller din krop på anden vis fortæller dig der er en eller anden ubalance, så er der rigtig meget du KAN gøre. Og kroppen prøver faktisk hele tiden selv at komme i balance, men nogen gange gør vi det bare svært. Her er kulhydrater en stor spiller i kampen mod kiloene.
Et god udgangspunkt er at prøve at droppe sukker, kulhydrat og stivelse i 2 uger og se hvad dét gør ved dig og din krop. Er det godt for dig, så bliv ved. Mangler eller savner du noget, så prøv at put det tilbage i kosten og se hvad der sker. Tager du på igen har du selv svaret.
Du skal finde din egen vej – jeg har fundet ud af at jeg ikke behøver kulhydrater, men det betyder ikke der kommer nogen ind fra tid til anden. Ikke kun den mængde der er i de grøntsager jeg spiser, men når jeg har udryddet alle de store kulhydrat-mængder (ris, korn, kartofler, brød osv.) så gør det ikke noget fra tid til anden at spise chips, eller rugbrødssnacks eller whatever.

 

Virker det på både mænd og kvinder?

Ca. 90% af alle der prøver at skifte kosten til de principper jeg skriver om her på bloggen, vil opleve resultater. Og typisk hurtigt. De første par uger simpelthen fordi kroppen, når den slipper for at kæmpe med et højt insulinniveau pga. højt indtag af kulhydrater, vil smide både ophobet fedt, men også en masse væske som kulhydrat typisk binder.
Der kan så senere komme forskellige reaktioner og her er det igen om at teste hvad der virker for en selv. Nogen undervurderer vigtigheden af et højt indtag af fedt, andre finder ud af at et moderat eller måske mindre indtag af fedt fungerer. Kvinder er… som vi alle ved, mere komplicerede end mænd, og kvinder har også både en cyklus og en skiftende hormonbalance der skal tilgodeses.
Skærer vi hurtigt ind til benet, så håber jeg vil alle kan blive enige om at det er godt for kroppen, at spise naturlige madvarer, fremfor forarbejdede fødevarer, så bare dét er et godt sted at starte.
Nogle kvinder oplever at de stagnerer efter at have tabt lidt vægt, men nogen gange skal vi ikke lade os snyde af vægten. Jeg er lige nu ‘flatlinet’ omkring 79-80 kg, men det er altså samtidig med at jeg er i gang med at bygge muskelmasse efter min skade, så kig i spejlet og se hvad du synes.
Jeg har rigtig mange gode emner til kvinder der kan mærke det virker, men som oplever forskellige reaktioner hen ad vejen. Tøv ikke med at spørge.

Er det ikke bedre at være vegetar eller veganer?

Måske? Igen er det vigtigste jo at man forholder sig til sin krop og til sin sundhed, HVIS man synes der er en grund til at gøre det… udover at vi vel alle gerne vil fungere så optimalt som muligt?!?
Vi har selv prøvet at spise hovedsageligt vegansk. Det havde en effekt i starten (igen – når man ændre noget i sin kost, ændrer man også på sit system, sin tarmflora, sin forbrænding mm. så man oplever typisk altid en effekt). Effekten fortog sig og set i bakspejlet kan jeg godt se hvorfor. Der var jo altid masser af ris, kartofler, brød osv. med i retterne. Det virkede ikke for mig. Da jeg tog kulhydrater ud røg kiloene på et par uger!
Man kan godt kombinere veganer eller vegetar med paleo-principper, her er det bare vigtig at man ikke undervurderer fedtet, som man sagtens kan få gennem kokosolie, advocado, olivenolie, nødder og fiskeolie (hvis man ‘må’ det).
Der er rigtig mange der sværger til plantebaseret kost, også i forhold til bæredygtighed, dyrevelfærd og andre grunde end egen sundhed.
I rigtig mange podcasts har jeg hørt tidligere veganere og vegetarer fortælle, hvilke udfordringer og hvordan de fik det endnu bedre ved at få kød, fisk og animalsk fedt ind i kosten. Det er typisk personer der har været vegetarer eller veganere i årevis, så de der er det nu og har det fint, behøver jo ikke skifte religion… hvilket det jo ikke skal være. Det er ikke et spørgsmål om hvad der er rigtigt, men hvad der virker – for dig!
Kan anbefale en podcast med farmeren Lierre Keith, en kvinde der skiftede fra vegetar til paleo-principperne, fordi hun havde det rigtig skidt. Hun har været forbillede for mange der har følt sig pressede og frustrerede i en ren plantebaseret livsstil. Udover at italesætte en svær problematik omkring kun at spise plantebaseret, så italesætter hun også hele problematikken om hvordan vi som kødædere faktisk kan klare os uden at ødelægge vores jord. Hvordan den nuværende måde at drive landbrug på er helt helt helt forkert.
Vi vil allesammen gerne det rigtige sted hen, så vi er nødt til at være meget åbne om de opdagelser der bliver gjort derude. Jeg har stor respekt for ALT der virker, men endnu større respekt for folk der tør udfordre sig selv og gøre noget, prøve noget nyt, noget andet, noget der måske virker bedre end det man gør i dag?

Hvordan laver man kimchi?

Et stort kinakål
En pose revne gulerødder (hvis du ikke gider snitte)
Kinaradise (tog et lille bundt almindelige radiser i stedet for en kæmpe kinaradise)
3-4 fed Hvidløg
1 Rødløg eller 2-3 skallotteløg
Et bundt forårsløg
2 spiseskefule rigtig salt
Ingefær (størrelsen af en tommelfinger eller efter behag)
Gurkemeje-rod (spidsen af en lillefinger)
1 æble
Chilipulver (efter ‘behag’)

Snit kinakål, løg, forårsløg, radiser og bland det med revne gulerødder og 2 spiseskefulde salt (rigtig salt, havsalt, bjergsalt, flagesalt). Massér det så salten begynder at trække væske ud. Stil en tallerken med vægt ovenpå blandingen og lad det smide væske en times tid.
Imens laver man en chilipasta ved at blende et æble, ingefær og gurkemeje-rod, hvidløg og masser af chilipulver eller knust chili.

Lad væsken fra kål-blandingen være (hæld evt. over i beholder mens du mixer chilipastaen ind i kålen.
Smid det i en plastikbøtte med tætsluttende låg på køkkenbordet ved stuetemperatur.
Efter to-tre dage begynder det at boble – så er fermenteringen i gang og du kan begynde at spise det og opbevare det i køleskabet.
Er der mug på skal alt kasseres!

Hvad er powerkaffe?

Jeg eksperimenterede med smør i kaffen, da jeg fandt ud af at jeg skulle ha’ tilført så meget fedt som muligt for at skifte mit system til fedtforbrænding. I en af mine podcasts havde jeg hørt om bulletproof coffee og det er dét jeg laver og kalder powerkaffe, bortset fra jeg bruger kokosolie i stedet for mct-olie. Friskmalede bønner, en klat rigtig smør og en klat kokosolie (med eller uden smag efter behag) og så (og det er vigtigt) skal det blendes godt. Ikke bare røres rund med en teske, men bare fyres igennem med en stavblender, så bliver det en fed, cremet fantastisk kaffe, der får din hjerne op i gear med det samme.