Baggrund

Grunden til at jeg har startet denne blog er egentlig et uheld!
Altså jeg er ikke kommet til at lave bloggen ved et uheld, men tilbage i starten af maj 2017 faldt jeg under en floorball kamp, og faldet var så uheldigt at min venstre biceps blev revet af ved senen der fæster på underarmen.
Det betød at jeg havde udsigt til først og fremmest en operation af armen og derefter genoptræning i rigtig mange måneder.
Da jeg er en meget aktiv person, der altid har trænet rigtig meget, var min største frygt at jeg ville komme til at tage rigtig meget på i vægt.
Jeg besluttede mig derfor til at bruge de nye omstændigheder til at udfordre mig selv og gøre modsat af det umiddelbare, som kunne være at lade stå til og ha’ ondt af mig selv.

Tud eller gør noget ved det!

Jeg tog en beslutning og gav mig selv en udfordring, der hed at jeg skulle tabe mig 6 kg i stedet for at tage på under mit skadesforløb. Jeg vejede da ca. 86 kg og jeg er 179 cm. høj, men muskuløs og ok trænet… jeg har bare de samme par kilo for meget som mange i min alder (40+) døjer med.
De første par uger med operation og arm i skinne droppede jeg weekendens øl og vin og gik nogle lange ture.
Jeg tabte mig 4kg på en lille måned, men da jeg så småt kunne løbe igen droppede jeg gåturene og gik tilbage til at nyde min weekend vin.

Der kom rigtig hurtig et par kilo tilbage, og jeg besluttede at finde ud af hvordan jeg kunne opnå et effektivt vægttab uden at skulle gå på kompromis med min livsstil i øvrigt.

Den første tanke var helt traditionel og rodfæstet i mit store fokus på træning ‘du skal forbrænde flere kalorier end du indtager’. Så jeg talte kalorier og skruede op for min træning så meget min arm tillod mig. Jeg trænede rigtig meget ben i fitnesscentret og løb mine daglige morgenløbeture, men der skete ikke såååå meget.

2 ugers transformation – under 80 kg for første gang i 17 år!

Vi skruer lige tiden tilbage til lige efter operationen og de lange gåture. Her var jeg begyndt at lytte på podcasts. Først kværnede jeg alle podcast igennem med en life/businesscoach Robin Sharma igennem (kan anbefales) og da der ikke var flere af hans podcast og jeg var kommet til beslutningen om at eftersøge viden om vægttab faldt jeg ved et tilfælde over en podcast med det virkelig kiksede navn ‘The Fatburning Man’.

Jeg gav den en chance – det lød jo ret spot on! I podcasten interviewer James Abel alle mulige fitness-eksperter, paleo-guruer, doktorer og kendisser indenfor paleo-miljøet eller LCHF idéen som andre måske kender det bedre som. I dag har jeg nok hørt omkring 40 timers podcast fra flere af disse personer, ligesom jeg har gennemtrevlet nettet for supplerende information… samtidig skiftede jeg fra én dag til næste med at fjerne sukker, brød, korn og stivelse fra min kost og på 2 uger kom jeg ned under de 80 kg. jeg i omkring 17 år har prøvet at ramme… på 2 uger.

Ydermere gik jeg gennem en sommerferie med masser af grillmad, fester, øl vin og drinks uden at tage på!!!

2 ugers challenge – hvorfor lade være?

Al den viden jeg lige så stille absorberer har jeg brug for at få nedfældet, så denne blog er faktisk min egen journal og notesblok, men hvis andre kan bruge min viden og mine løbende erfaringer og oplevelser til egen udvikling så please be my guest.

Jeg har allerede skruet min egen opskrift på effektivt vægttab sammen og et par af mine venner er hoppet på og oplever kæmpe forandringer, så følg med her, hvis du vil finde ud af om det her er noget for dig.
Bemærk dog lige at jeg jo ikke er hverken læge eller sundhedsfaglig, så det her er mine erfaringer, som du kan lade dig inspirere af. Er du på medicin eller i behandling, skal du selvfølgelig rådføre dig med egen læge, men jeg vil mene de fleste ting her er ret basale og ufarlige, da det for det meste er sund fornuft og ikke radikale forsøg med eget helbred.

Min challenge er 2 uger og hvis du synes det virker er jeg sikker på du bare vil fortsætte – det vil jeg. Det er for nemt, man får lov til at spise virkelig godt, ens energiniveau øges betydeligt, og man skal ikke hele tiden gå og tænke på hvor meget motion man skal udøve, for at forbrænde den øl man drak til fodboldkampen i går.

Lad være med at tælle kalorier og stå i timevis på et løbebånd. Implementér nogle få principper i din livsstil og NYD LIVET!!!!

Velkommen til FITFAT 🙂