Derfor skal du IKKE gå efter guldet når du skal i form

januar 6, 2019 0 Af Kristian Jørgensen

Hold da op, så er vi i gang igen. Et nyt år og rigtig mange nye ansigter i fitnesscentret, masser af løbere og mountainbikere på veje og stier. Dejligt dejligt dejligt, nu skal vi tilbage i form og af med de kilo der er røget på. Ikke kun i julen, men nok nærmere hele året, året før og året før, og… ja, hvornår lå man egentlig sidst på sin idealvægt?!?

Før jeg lagde kost og træning om sommeren 2017 lå min vægt og svingede mellem 82 når jeg var mest fit til 86 kilo når jeg slækkede på træningen. Dengang havde jeg kun ét værktøj i værktøjskassen, når man skulle i form. Mere træning. Løbetur hver morgen virkede. Løbeture i weekenden, ud på mountainbike – lang tur, eller i det mindste ture der kunne give mig god samvittighed. Jeg træner, jeg er i gang, jeg skal nok tabe mig.

Looking back

Kigger jeg helt tilbage til hvornår jeg sådan ikke lige havde de 2, 3, 4 kilo for meget på skal vi nok helt tilbage til før 2000, altså over 18 år tilbage. Så 18 år hvor jeg hele tiden har syntes der liiiige skulle et eller to kilo af, og at vejen var træning.
Og dengang trænede jeg altså hårdt flere gange om ugen. Jeg instruerede flere taekwondohold ugentligt, trænede selv og så tog vi tit en times fodbold efter taekwondotræningen.

Sidst jeg følte mig i form – engang i 90’erne

Men selv med høj træningsfrekvens og høj intensitet, sneg der sig bare nogle kilo på alligevel. Nå så er der noget med kosten. Så må vi skære ned på de dårlige sager såsom fed mad og alkohol. Vi har altid levet rigtig ‘sundt’ efter alle de gode officielle kostråd. Faktisk så sundt at jeg fik virkelig ros af min diætist, da jeg påbegyndte mit behandlingsforløb for familiær hyperkolesterolæmi. Så mere og mere træning, men efterhånden som alderen også bliver højere oplevede jeg bare at man også blev meget mere doven. Og så begyndte man at træne mindre, og mange træninger var ‘små’ træninger mest for samvittighedens skyld.

Den desværre gængse formel – forbrænd mere energi end du tager ind

Jeg tror at ca. 90% af de der starter i fitnesscentrene disse dage, har det på fuldstændig samme måde, og at de ligesom jeg kun har det ene stykke værktøj i værktøjskassen. Træn, træn , træn – forbrænd alt det energi du har for meget af.

Det der så sker nu, er at størstedelen af de der går hårdt på lige nu, kommer til at brænde ud og brænde sammen efter relativt kort tid. Bliver skadede, mister motivation, og ender med at sige fuck det hele, jeg må bare indse at alderen har hentet mig, og at det er sådan her man ser ud når man er over 30, over 40 eller hvor man nu er.

Sæt lige tempoet ned og gå efter de langsigtede resultater

Mit bedste råd til alle de der starter med ambitionerne og målene helt oppe i skyerne er at tage den lige en tand ned. Lav løbende små ændringer, gør mere af noget du har oplevet du godt kan. Gå de lange ture i stedet for at tving dig selv til hårde løbeture. Der ér faktisk ikke grund til at pruste og svede, kæmpe og knokle for at smide kiloene. Og jo mere jeg ser mig omkring jo mere forundret er jeg over at det er dét vi gør, når der er så mange andre ting vi kan gøre uden at pine os selv.

En lang gåtur er ikke kun godt for vægten, men også for sindet

Motion er super, men start stille og roligt og skru langsomt op. Lad være med at gå efter guldet, men stig langsom i graderne og lav noget du synes er sjovt. Sørg for at få mere bevægelse ind i din dagligdag fremfor at fokusere det hele i en times selvpineri på løbebåndet. Gå de ekstra skridt, lav squads når du er i bad. Parker længere væk så du lige skal gå lidt, gør det bevidst hele tiden lidt ekstra ‘svært’ for dig selv.

Prøv noget nyt – der er masser af viden derude

Og hvis du for alvor vil tabe dig og komme i form, få mere energi, og opdage at alderen ikke har en skid med din kropstilstand og dit energiniveau at gøre, jamen så kig rundt i de mange blogindlæg jeg har her på siden, eller begynd at lytte til nogle af de podcasts jeg selv har hentet en masse masse værktøjer i. Værktøjer ikke kun til vægttab, men sundhed og velvære generelt.

Min suværene favorit podcast er Ben Greenfield, men jeg startede med the fatburning man Abel James, og siden er The Cabral Concept med Stephen Cabral kommet til. Tag ikke fejl af at de alle er meget amerikanske og at der ligger en strømlinet forretningsmodel bag det hele (hvilket også for mig er superinteressant), men de kommer alle omkring rigtig mange emner, interviewer eksperter fra hele verden, og viser at der er masser af veje man kan gå, men at det vigtigste er at man forholder sig til sig selv og sin egen krop.

Når man ser på strømmen – har du så lyst til at følge den?

Når vi ser en så stor stigning i overvægt, livsstilssygdomme og alle de store kritiske livstruende sygdomme, så er vi nødt til (synes jeg) at stoppe op og spørge os selv om vi vil følge strømmen, eller kigge indad og finde ud af hvordan vi kan optimere vores egen krop og sundhed. Det betyder ikke kun mere velvære for dig selv, men garanteret også for alle omkring dig.

Rigtig god søndag derude, tag det nu stille og roligt, vi skal nok nå ‘det hele’ hvad end det så er 😉