Hvorfor bruger du træningsbælte?

Når jeg ser teenage-drenge træne i fitnesscentret med træningsbælte, som var de powerlifters, så undrer det mig og skræmmer mig lidt. For medmindre de rent faktisk træner for at blive powerlifters, så kan træningsbælte have den modsatte effekt. Når man dertil lægger at deres kroppe oftest ikke er færdigudviklede kan der være direkte skadeligt.

Jeg tænker ham her allerede var godt stærk før han brugte bæltet til de sidste kilo?!?
Photo by Alora Griffiths on Unsplash

Der er faktisk så mange ting i denne verden der undrer mig omkring hvordan vi håndterer vores sundhed. Så mange ting at jeg ved det er mig man kigge på og tænker ‘han er helt rykket ham dér’ 🙂 Og det er ok, jeg kan ikke påtvinge andre mine dogmer, og jeg er jo 100% ikke selv frelst med mine egne laster og braster… braster? Whatever!

Derfor vil jeg godt lidt op i helikopteren i dag og kigge på hvordan vi på mange områder let kan tage uhensigtsmæssige valg, fordi vi er de her flokdyr som gør hvad de ypperste i flokken viser.

Vi er supernemme at narre

Først og fremmest er hele sundheds- og fitnessbranchen en af de brancher der lettest kan forføre os og få os til at lægge 2+2 sammen til 4, selvom det slet ikke går op?!?
Vi ser egentlig bare et billede af en veltrænet krop + et produkt + måske en udtalelse om produktets positive virkninger, eller en ‘ekspert’ udtalelse, og så er vi solgt… eller så er vi dem der køber produktet.

Et andet eksempel jeg selv falder for igen og igen. Lad os sige jeg gerne vil øge muskelmasse på ryggen. Jeg vil gerne ha’ sådan en stærk ryg, ikke så meget for syns skyld, men for at trække mig lidt opad/bagud. Vi mennesker laver de fleste ting foran os, så det skal balanceres lidt ud og derfor vil jeg gerne fokusere på min ryg.

Så går jeg på youtube og søger på rygøvelser, og så kommer der jo 10.000 film med overskrifter som ‘de bedste øvelser til en massiv ryg’, ‘denne ene øvelse giver dig den stærkeste ryg’ osv. osv. og alle thumb-nails har voldsomt muskuløse mænd, der viser øvelsen. Og man ser videoen, ser hvordan muskelmandens rygmuskler popper ud og arbejder under øvelsen, og så tænker man ‘damn – det virker dét dér!!!’ Faktum er bare at det jo ikke er den ene øvelse der har givet muskelmanden den ryg han har – han kunne gøre det samme med alle andre rygøvelser.

Få kæmpemuskler med blot denne ene øvelse!
Photo by Damir Spanic on Unsplash

Igen søger vi quickfixet – hvad er den nemmeste og hurtigste vej til sådan en ryg. Muskelmanden i videoen har givetvis trænet i mange år, måske også med lidt hjælp fra steroider (måske sagde jeg – slap lige af med fordommene), og måske har han i bund og grund en ret usund livsstil med strenge restriktioner. Jeg kigger bare på den åbenlyse ligning – denne øvelse giver dig samme ryg som muskelmanden, SOLGT!

Hvad er det du træner og hvorfor træner du?

Så jeg forstår godt når de unge drenge ser på youtube og leder efter de bedste øvelser og de bedste råd og får smidt alt muligt i hovedet. Så skal de også se ud som de der træner voldsomt hårdt og måske netop i konkurrenceøjemed, både powerlift, bodybuilding, bikinfitness, beachbody osv. osv. Ok, bikinifitness ved jeg ikke hvor mange drenge der træner, jeg tror pointen er lige præcis at de IKKE træner mod noget specifikt andet end af få muskler og se pumpede ud, men de hiver ned fra hylderne af inspiration fra nettet og deriblandt også hvordan man ser ‘seriøs’ ud.

Så tilbage til udgangspunktet – når jeg ser en lille tynd teenage spirrevip, spænde et alt for stort træningsbælte ind i inderste hul og prøve at squatte en al for høj vægt ift. hvad hans krop er klar til så blinker alle advarselslamper.
Jo, måske kan han prale af at squatte mange kilo ift. de andre spirrevipper, men lad os lige se på hvad træningsbælte, kneewraps og alle mulige andre støtteforanstaltninger gør.

Lad kroppen bliver stærk selv

Yes, det støtter nemlig – de supporterer der hvor kroppen bliver svag under et løft. Jamen det er vel fint nok. Ja, igen hvis målet er at prale med så meget vægt så muligt på stangen, ELLER for di man rent faktisk kan vinde en konkurrence, fordi man med div. støtteanordninger KAN få ekstra kilo på stangen. Spørgsmålet er netop om det er dét man vil – jeg tvivler på at de her drenge træner mod powerlift-konkurrencer, jeg tror (og det er mine tanker) at de tænker at jo flere kilo, jo større muskler og allervigtigst jo sejere er de – de er ligesom de rigtige.

Lad os kigge på hvad træningsbæltet og andre støtteanordninger gør. De overtager i princippet på det punkt kroppen selv ville give op. Så igen er det for at støtte med at løfte noget der i virkeligheden er for tungt til at kroppen selv kan klare det. Og dét er IKKE hensigtsmæssigt medmindre man konkurrerer.
Og hvis man tilmed introducerer de her støtteanordninger tidligt i sin træning, så gør de faktisk det modsatte. De overtager der hvor kroppen selv skal blive stærk. I stedet for at styrke alle de små muskler, der skal være ens eget ‘korset’ og stabilisere rundt om led og sener, så fralægger man den funktion til en ekstern ordning. Det er ikke hensigtsmæssigt når man er teenager og vil være stærk.

Under en squad uden bælte eller kneewraps vil man være nødt til at stramme op i musklerne før man løfter, og man vil være nødt til at føle stabilitet hele vejen, hvis ikke har man for meget vægt på og kan skade sig selv. Med bæltet presser man i princippet maven ud mod bæltet, der ‘holder sammen’ på ens core og giver stabiliteten, men det er ikke ens muskler, og de bliver derfor ikke trænet – der er ikke brug for dem, ergo bliver man afhængig af træningsbæltet.

Du skal være bevidst om de valg du træffer og hvorfor du træffer dem

Min konklusion er at div. anordninger har deres berettigelse, men man skal være 100% bevidst om hvorfor man benytter dem. Det kan også være en skade eller lignende, men målet må altid være (medmindre man er elite og konkurrerer) at man skal undgå støtte for at det kan være kroppen selv der støtter. Hvor meget der er på vægten er ikke et spørgsmål om mere mere mere, men hvad kan jeg gøre uden at miste form – træn øvelser til perfektion og skru op for belastning i takt med at kroppen bliver stærkere.

Og det samme med valg af sportsgren – hvad vil du, konkurrere eller lave sundt og længe, dét hænge ikke altid sammen. Benhård udholdenhedstræning over flere år, kan have negativ indflydelse på en sundhed og levetid, men igen – vi ser de magre Tour De France ryttere og tænker ‘de har ikke meget fedt på kroppen, så det må være effektivt’ og så køber vi en dyr racer og noget spandex og slider kroppen i timevis på landevejen. Ikke nødvendigvis den bedste formel på sundhed.

Og med disse ord og disse råd så vil jeg tage op i fitness og se om der er nogen jeg kan føle mig klogere og smartere end, mens de tænker ‘se ham der, han løfter bare ikke særlig tungt’ 😉

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.