Hvorfor fitfat?

august 13, 2017 0 Af Kristian Jørgensen

Det er altid svært at finde et navn til et firma, en hjemmeside en blog osv. Det skal være nemt at afkode, let at huske og ikke for langt.
Denne blog er egentlig lavet som min egen log over de erfaringer jeg tildrager mig gennem mine forsøg med kost, med faste og med træning.
Så det er både lidt om at tabe fedt gennem kost, faste og træning, men så er fedt ret vigtigt på flere områder for mig, da jeg har en diagnose som hedder noget så spektakulært som familiær hyperkolesterolæmi, hvilket betyder min lever pga. genetik producerer for meget kolesterol som jo lige nu… anses som at være ikke så godt.

Bare tag piller

Derfor tager jeg piller der effektivt banker kolesteroltallet ned til det af sundhedsstyrelsen anbefalede niveau.
Det betyder faktisk også at jeg kan æde lige hvad jeg vil!!! Ja, du hørte rigtigt, jeg kan ikke ændre mine kolesteroltal gennem kosten. Jeg har i mange år prøvet med kanel, curcummin, fedtfattig kost, ingen æg og alle mulige andre forsøg på at ændre med kosten for at undgå piller, men da det er en genetisk forårsaget fejl i leveren, er det kun pillerne der kan sænke niveauet.
Hele diskussionen om kolesterol optager mig (af gode grunde) rigtig meget og der kommer mere og mere viden på området, udover den nuværende idé om at for højt kolesterol er forbundet med øget risiko for hjerte- karsygdomme.
Som med så mange andre ting omkring sundhed, er jeg af den holdning at vi er nødt til at kigge på det enkelte individ og den livsstil man fører.

Fedt feder ikke!

Nå… det FEDE og grunden til at FAT er lige så vigtig som FIT er at vi skal gøre op med vores tankegang om at fedt er farligt og at fedt feder. Det gør det ikke!!! Fedt er en af de tre vigtigste makro-næringsstoffer kroppen har brug for, sammen med protein og kulhydrat.
Makro-næringsstofferne har hver især en rolle i vores stofskifte. Proteiner og fedt sørger faktisk for at holde kroppen slank, mens for mange kulhydrater feder. Hvordan? Fordi kroppens evne til at gemme fedt faktisk er en overlevelsesmekanisme. Får kroppen rigelig med rigtig fedt forbrænder den det (og det der er gemt rundt omkring), fordi den er tryg, men frarøver vi kroppen det rigtige fedt, vil den gå i survival-mode og omdanne al kulhydrat til sukker og gemme det som fedt i vores fedtdepoter.

Kroppen kan blive nødt til at lave negle af flødeskumskager

Jo mere optimalt vi kan sørge for det rigtige brændstof til kroppen, jo bedre fungerer den og jo mindre risiko er der for at den bliver slidt og går i stykker. Der er lidt om snakken med at du bliver hvad du spiser for faktisk er kroppen jo bogstaveligt nødt til at omdanne flødeskumskagen til hår og negle (celler) hvis der ikke er andet at tage af.
OG… der er en udbredt forståelse af at kulhydrat er vigtig både i forbindelse med træning, men også med energi generelt, at hjernen ikke kan tænke klart uden kulhydrat. Jeg må sige efter at ha’ sat kulhydraterne ned til et minimum og skruet gevaldigt op for fedtindtaget, så har jeg meget mere energi og tænker mere klart… faktisk så ville det at gå i gang med sådan en blog her for et par måneder siden være helt utænkeligt. Der var mit hovede brugt op efter en lang arbejdsdag, nu sidder jeg og tripper lidt rastløst når jeg kommer hjem fra arbejde.

Så FIT med FAT og fedt at være fit og siger det lige igen – fedt feder ikke 😉