Quick fixes effekt på den lange bane

april 14, 2019 2 Af Kristian Jørgensen

Det siger lidt sig selv. At der ikke er quick fixes der har en vedvarende effekt?!? Da jeg omlagde kost og røg ned på under 80 kg på ca. 2 uger, og holdt vægten efterfølgende, tænkte jeg at det var det nemmeste i hele verden. Tænk at bare ved at udelukke kulhydrater, så gjorde kroppen resten og smed kiloene, uden at det krævede øget træning og en kedelig kaninføde-kost strategi.

Fokusér på generel sundhed fremfor kun vægttab

En sund krop kan ikke være overvægtig, så fokuserer man på sin sundhed generelt er vægttabet blot en naturlig effekt. Kroppen vil altid forsøge at holde sig rask, og kan vende alle mulige dårligdomme, hvis den får lov til at arbejde uden at blive forstyrret.
Jeg tror at man fremfor at fokusere på et vægttab, som er ét af de tydelige beviser på at vores krop ikke er i balance (andre kan være dårlige tænder, hår, hud, negle, afføring, lugt mm.), så kan man fokusere på at give kroppen de bedste forhold at arbejde under.

Kroppen vil altid prøve at sikre os

Hvordan letter man så kroppens kamp for at skabe balance? Det kommer an på udgangspunktet, og så handler det om konstant at lytte til kroppen og justere. Jeg tror at noget af det jeg begynder at kunne se, er at der ikke er én vej, én metode. Der er nogle grundprincipper jeg ser virke, men jeg kan også se hvordan kroppen vænner sig til hvordan man lever. Vi skal huske på at kroppen hele tiden vil os det bedste, og uanset vores kropsidealer, VIL kroppen altså gerne have lidt depoter at trække på i tilfælde af at der kommer dårligere tider.

Kroppen sænker forbrændingen hvis den ikke får energi

Så… derfor vil 9 ud af 10 opleve kæmpestore resultater ved f.eks. at skifte fra deres nuværende standard danske kost, til low-carb, fordi kroppen slipper for at skulle håndtere FOR mange kulhydrater. Bliver man så ved med at undgå kulhydraterne, begynder kroppen med tiden at sænke forbrændingen, for at kunne køre så lang tid som muligt på de energikilder der er til rådighed. Dvs. at kroppen strækker forbruget af energi over længere tid.

Den tydelige effekt at kostomlægning til low-carb

Når strategien lige pludselig holder op med at virke

Det er her folk oplever et plateau eller stop i deres vægttab, og kæmper med de sidste genstridige kilo. Dét oplever jeg selv, og her er det supervigtigt at man ikke klamrer sig til den ene sandhed, man har fundet om hvordan man taber sig. Hvis jeg f.eks. kun tænkte at jeg, for ikke at tage et par kilo på igen, skulle undgå kulhydrater endnu mere, træne endnu hårdere og faste endnu mere, så er der gode chancer for at resultatet vil være alt andet end godt for mig.

Mange måder at arbejde med stilstand

Ok, hvad gør jeg så? Der er kommet et par kilo på igen, 6-pack er tilbage til 4-pack, energi er også lidt lav, føler mig ikke helt fit og tight, men måske lidt oppustet og maven er heller ikke som den plejer.
Går jeg helt low-carb og øger træningsmængden, kan det godt være jeg smider kiloene, men de vil hurtigt komme igen efter en periode, netop fordi jeg samtidig har stresset kroppen, presset den, så den vil sætte forbrænding yderligere ned og holde endnu mere stædigt på fedtet. Og dét er vel at mærke fedt, der er fyldt med giftstoffer som også er et resultat af kroppens begrænsede forhold at arbejde under.

Skru ned i stedet for at give den mere og mere gas

Så i stedet for at skrue op, skruer jeg ned. En ting man kan gøre er at undlade at træne i en uge og se hvad der sker. Føler man sig fit og fladmavet om morgenen, eller er man stadig lidt oppustet? For meget træning stresser kroppen, så lad være med at være bange for at tage en pause. Den pause kan give kroppen ‘fri’ til at klare div. betændelsestilstande i muskler og led, så der er overskud til at klare de andre opgaver.

Ok, så gi’ da den krop lidt kulhydrater

Skru op for… kulhydrater!!! Altså ikke de dårlige kulhydrater, som den gennemsnitlige dansker procentvis har alt for højt indtag af. Tænk på forholdet mellem dit aktivitetsniveau, og om der er dage hvor det giver mening at have højere indtag af kulhydrater end andre. Og så altså… gode kulhydrater og ikke 3/4 af tallerkenen, men nærmere under 1/4.

Spis mere og tab dig mere

Spis mere… igen, HVAD? Skal man spise mere for at tabe sig? Ja, nogen gange skal vi ha’ kroppen overbevist om at alt er godt og at vi ikke behøver frygte i morgen. Det er også pricippet bag såkaldte cheat-meals, der dog tit og ofte bruges som undskyldning for at æde junk flere gange ugentligt. Et cheat-meal giver god mening hvis man kører en meget striks low-carb, keto, whatever livsstil. Det gør at kroppen snydes til at tro der er masser af energi til rådighed, så der ikke behøver at blive deponeret noget.

Gør noget andet i stedet for at presse på

Så igen skal man nogen gange gøre det der umiddelbart virker helt ulogisk. Jeg tænker at bruge påske på at spise godt og få kroppen overbevist om at det er gode tider, og så kan jeg efter påske gå ind i min mere low-carb kost og øget træningsmængde, samt faste for at give kroppen fri til at rydde op og lade den øgede forbrænding klare de ekstra kilo. Så virker fasten også bedre, fordi der er ‘nok’ at tage af.

Så dagens tip – gør noget andet end det du altid vender tilbage til, og skal du helt undgå at svinge selv med de få små genstridige kilo, så kræver det lige den sidste erkendelse af din livsstil… du ved jo godt hvad du gør for meget, for tit, så forlig dig med dét eller gør noget ved det 🙂