FITFAT

Udnyt isolation til at ændre vaner

Så går vi snart ind i tredie uge med isolation og social distance som er begreber vi nok ikke havde forestillet os få så stor opmærksomhed for bare en måned siden.

Jeg vil komme med ét råd, men et meget vigtigt et af slagsen, og det er at udnytte situationen til at ændre gamle vaner og rutiner, og se de nye muligheder der altid ligger gemt, når hverdagen og rutinerne brydes af ydre omstændigheder.

Når verden vender tingene på hovedet

For mig selv kan jeg sige at den første uge med hjemmearbejde havde én negativ effekt, nemlig at alle dage føltes som fredag, og grænsen mellem arbejdsdagen og privatsfæren blev udvisket.

Det betød at der kom en ikke særlig gavnlig rutine, der hed et glas hvidvin hver dag, og rødvin om aftenen. Hyggeligt, men det dur’ jo ikke i længden, og slet ikke 3 uger eller mere.

Så efter en lidt rodet start på det her hjemmearbejdsliv, besluttede jeg mig for at fokusere på struktur, og på at vende situationen til noget mere gavnligt. Som da hele dette projekt startede med at de ydre omstændigheder blev ændret, og jeg valgte at gå en helt anden vej. Her vil jeg beskrive 7 positive tiltag jeg har lavet i denne underlige tid.

Denne gang tog jeg udgangspunkt i hvad der ligger af skjulte positive elementer, der kunne arbejdes med. Første oplagte gave i alt dette er at jeg ikke skal op kl. 6.30 for at få alt klar til at kunne køre søn og mig selv ind til byen til kl. 8.15.

Dvs. jeg uden problemer kan få 8+ timers søvn når jeg går i seng mellem 22-23 om aftenen. Big win på søvn-parameter allerede dér. Så har jeg halvanden time indtil jeg officielt ‘møder ind’. Det har jeg hele denne uge brugt på at gå en lang tur i det helt fantastiske vejr vi har haft.
Så fastende low-intensity-cardio 1 time. Kommer hjem, tager et bad, tager rigtig tøj på og sætter mig ved computeren, så jeg mere føler at jeg er på arbejde.

Så kører jeg i intensive sprints, tiden går nærmest hurtigere end når jeg er på kontoret, men jeg tager pauser, hvor jeg går ud i solen (igen tak for sol i disse tider), og når jeg har en telefonsamtale går jeg rundt i bare tær’ i græsset og suger sol og d-vitamin til mig. Igen win på sol, luft og grounding.

Business calls these days

Så har jeg droppet vin i hverdagen. Det skal være en luksus der er forbeholdt weekenden, og igen også en måde at skille tingene ad, fremfor at det hele flyder sammen. Dertil ultra-low-carb på kosten. Faste hver dag til middag, og så har jeg kørt grønne smoothies til frokost, da det også er nemmere hjemmefra, så win på dén også.

Min arbejdsrutine har også nydt godt af at blive rusket. Når man normalt er struktureret med en dagligdag på kontoret og meget striks skelnen mellem arbejde og privat, så åbner denne situation op for at man stadig kan skille ting ad, men at det f.eks. kan være ok at tænke arbejde, eller lave en arbejdssprint på en søndag formiddag. Ikke at jeg aldrig har arbejdet i weekenden, men nu tillader mit mindset at jeg gør plads til at reflektere over arbejde, også når jeg går min tur, eller sidder (som i dag) en søndag formiddag og tænker gode tanker om arbejde. Fordi dette også er en tid, hvor mit arbejde, mit firma og måden vi skal holde os i live også kræver fokus. Hvordan udnytter vi situationen til vores bedste.

Når jeg så nærmer mig ‘fyraften’ bliver dén markeret med enten en ude-træning, eller endnu en gåtur og gerne med nogle af de andre i familien, der trænger til at komme ud, og væk, så big win på det sociale samvær med familien. Faktisk har jeg oplevet et utroligt sammenhold i familien, meget få skænderier, og meget meget kvalitetstid sammen. Jeg har sågar spillet brætspil og nydt det… og nu er det dokumenteret for altid i dette indlæg.

Nye træningsrutiner

Udetræning er en kærkommen mulighed for at skifte træningsrutiner og måske især for mig, der har haft svært ved at ændre min træning i fitnesscentret. Nu er det lukket, men jeg har 2 kettlebells, mit traktordæk, nogle sten, et trampolinstativ og hvad der ellers kan bruges til nogle udmærkede træninger, der rammer kroppen helt anderledes end den sædvanlige træning, så stort win dér på at få ændret sine rutiner, og angribe kroppen på nye måder.

Så… en kort opsummering af 7 gode tiltage denne situation har givet mig:
1. Bedre/mere søvn
2. Low-intensity-cardio (gåtur) hver morgen
3. Struktureret arbejdsdag med plads til sol, luft og grounding
4. Fokus på lowcarb og fokus på hverdag vs. weekend
5. Mental awareness ift. at tænke nye tanker om virksomhed
6. Kvalitetstid og sammenhold i familien
7. Tvungne ændrede workout rutiner

Hvad er dine gains i en tid som denne?

Go’ søndag derude 🙂

4 thoughts on “Udnyt isolation til at ændre vaner

  1. Rigtig godt indlæg Kristian og sejt du er så struktureret. Kan selv mærke det ofte er motivationen, der mangler, så tror også jeg vil se om jeg kan planlægge det lidt mere ligesom dig…. Og i forhold til “gains” så må jeg blot sige, vores have har aldrig stået mere skarp så tidligt på sæsonen 😉
    Hils familien

  2. Jeg må som Kim bøje mig i støvet for din disciplinerede struktur. Hvad angår gains, så kan jeg nikke genkendende til et stigende antal gåture, begejstring over sammenholdet i familien og bonus på søvn. En megaluksus ting for mig er, at alle dagene siden 11. marts er startet uden lyden af et vækkeur, og det viser sig, at mange dage starter tidligt helt af sig selv. En bonus derudover er, at hjemmet er blevet fixet og forskønnet med olie, maling, sav og ting, der larmer mere end det. Det mest overraskende dog har været en selverkendelse: Det bymenneske, jeg troede, var en cementeret del af mit DNA, smuldrer i denne tid. Det er en spændende opdagelse, særligt når jeg synes, jeg har testet det adskillige gange i tidens løb

    1. Tak, denne uge har dog ikke været lige så disciplineret som sidste, men strukturen er der. Har skiftet nogle gåture ud med løbeture, og så har vejret ikke helt været til udetræninger, så der har været nogle underlige indetræninger, som bare ikke føles som ‘rigtige’ træninger 🙂 Skal du flytte på landet så 😉

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *