Cheatmeals – snyd eller smart?

februar 3, 2019 0 Af Kristian Jørgensen

Ups, hoppede lige over sidste weekends indslag, men er frisk tilbage med et lille pip om cheatmeals, faste mm.
Årsagen til at det i dag handler om cheatmeals er at jeg står overfor en udfordring. Jeg har lovet drengene at se Super Bowl 2019 i aften/nat med alt hvad der hører til. Så udover at der skal spises burgers, chikenwings, nachos og chips, så ødelægger vi lige en god nats søvn og smadrer døgnrytmen.

Standard American Diet = SAD

En dårlig periode

Og det skal man jo kunne gøre uden beef… uden problemer, når man nu til dagligt følger dydens smalle sti og har styr på sit shit, men faktum er at jeg lige har ramt en periode, hvor jeg synes det hele kører lidt skævt sådan rent sund-livsstils-mæssigt.
Det var derfor jeg prøvede en periode forrige uge udelukkende med bonebroth til aftensmad, og forlængede faster hver dag. Det havde også effekt, både på vægt og energi, men det var som om at jeg lige dykkede i energi efterfølgende.

Pludselig blev mine ellers vante fasteperioder fra aften til frokost sværere, og jeg magtede ikke at køre heldagsfaster. Jeg følte mig oprigtig sulten og valgte at lytte til min krop og spise, men kørte så ikke helt striks, heller ikke om aftenen, hvor jeg også bevidst har forsøgt at carb-loade lidt både med ris og sweetpotatoes, for at se om jeg kunne bryde igennem den her lidt off-fornemmelse.

Træt og lyst til kulhydrater

Torsdag havde jeg været på farten hele dagen, og var bare træt da jeg kom hjem. I stedet for at tage op og træne som altid, blev jeg hjemme, drak vin og gik i seng kl. 21.15, faldt i søvn og sov som en sten.
Fredag igen træt, men frisk lørdag, hvor jeg havde en rigtig god træning og følte mig ovenpå. Lørdag aften var jeg så med fruen til Danmarks Indsamlingens kæmpeshow i Aalborg, med middag først, hvor jeg igen så lidt stort på kulhydrater mm., men bare nød maden på den virkelig gode restaurant.
Så kommer vi til showet hvor der er masser af mad og drikke, så selvom man var lige tilpas mæt, så gik man og småsnackede ost, bruschetta, miniburgers osv. osv., sammen med god vin.

Og så har vi dagen i dag. Nybagte boller på bordet da jeg kom hjem fra floorball, så skidt da, de smagte fantastisk, og nu har jeg handlet de helt forfærdelige bløde burgerbrød til burgers i aften, masser af chips og smeltet ost, så den dårlige stime er ikke slut endnu, og så har jeg ovenikøbet 2-3 middagsaftaler ude i byen i løbet af næste uge.

Actionplan… please…

SÅ hvad så??? Hvordan kommer jeg tilbage? Når jeg nu går og føler kiloene komme krybende sammen med den dårlige samvittighed, så trøster jeg mig selv med at jeg har de nødvendige værktøjer til at komme tilbage. Hele min fornemmelse af at være off kan skyldes et par vigtige forhold, og måske endnu mere kombinationen.
Ét vigtigt forhold er at alle omkring mig har været supersyge og der har raset en aggressiv virus, som har lagt alle i familie og på arbejde ned med jævne mellemrum. Jeg har derfor som sædvanlig øget mit c-vitamin indtag og er (7-9-13) sluppet, men det KAN ha’ haft indflydelse på mit generelle velbefindende… at kroppen har brugt energi på ikke at lade sig knække.
Dertil min lidt ukontrollerede metode med både at forsøge at faste hårdt og efterfølgende carb-loade.

Når faste også bliver rutine kan effekten forsvinde

Når jeg begynder at føle mine faster ikke giver så så stor effekt som tidligere, og at jeg føler jeg tager på fremfor at brænde fedt, så er det formodentlig et udtryk for dels at kroppen har lært mine fasteperioder at kende, så forbrændingen sættes tilsvarende ned, fremfor som da fasten var en ‘ubekendt’ at der blev brændt mere for at tilføre energi. Nu har kroppen lært at brænde energien langsomt under faste, så man ikke snyder den til at bruge depoterne.
At jeg vælger at snyde dels med ikke at være så skarp på mit indtag af kulhydrater og ligefrem prøver at øge mængden af ris og sweetpotatoes EFTER at have fastet i længere tid, giver blot kroppen god anledning til at fylde depoter godt op, samtidig med at forbrændingen holdes på lavt blus, og kroppen fordi den er omgivet med sygdom, prøver at ruste sig til udfordringerne.

Cheatmeals skal snyde kroppen og ikke dig

Det er en meget udbredt metode for folk på keto eller lowcarb at tage såkaldte cheatmeals engang om ugen for at snyde kroppen, og berolige den med at der er kalorier nok derude og at den derfor kan holde en relativt høj forbrænding, fremfor at gemme fedt i depoterne.
Nu kører jeg lige en mindre striks periode færdig her og vælger at være ligeglad og tænke pyt, fordi jeg efterfølgende kommer til at justere ind og så se hvordan kroppen reagerer, når den efter en periode med dejligt mange dårlige kulhydrater, svag træningsindsats og udfordring af immunforsvaret, lige pludselig ryger tilbage til halv- og heldagsfaster, lowlowcarb og masser af vand og søvn.

Fasterne skal jeg være lidt varsom med lige nu tror jeg, så jeg vil spise hvis jeg er sulten, men kun de gode ting, masser af grøntsager, og så skal jeg ha’ skuet op for fedtet. Efter mine opdagelser omkring at jeg måske skal længe mig mere op ad en middelhavskost, har jeg ikke fået fedt nok, hvilket udover helt sikkert at have medvirket til min off-periode også har kunnet mærkes ved at jeg har megatør hud lige for tiden.

SÅ… der er masser af signaler fra min krop om at det er tid til at justere lidt, så det er jeg klar til… altså lige efter Super Bowl i nat 😉